
Több orosz forrás szerint az oroszországi Távol-Keleten található Komszomolszk-na-Amur repülőgépgyár az alap Szu–57-es vadászgép gyártásáról a továbbfejlesztett Szu–57M1 gyártására készül átállni. A cég jelenleg mind a Szu–57-est, mind a régebbi Szu–35-öst gyártja. A Szu–35-ösök gyártásának bővítését hivatalosan március utolsó hetében jelentették be, míg a Szu–57-esek gyártása 2020 óta fokozatosan növekszik, különösen az új gyártóüzemek 2024. augusztusi megnyitása után.
Az United Aircraft Corporation legújabb kiadványai feltárták a Szu–57M1 legfontosabb tervezési jellemzőit. Az egyik legfeltűnőbb változás a repülőgép törzsének kiszélesítése volt, hogy növeljék az aerodinamikai felhajtóerőt és javítsák a stabilitást szuperszonikus sebességnél. Állítólag ezt azért teszik, hogy utóégetők használata nélkül biztosítsák a stabil szuperszonikus repülést.
A repülőgép törzsének módosításait valószínűleg az új AL-51F hajtóművek teljes potenciáljának kiaknázása diktálja, amelyek az elmúlt 40 évben Oroszország által kifejlesztett első teljesen új sugárhajtású hajtóműprojektek voltak harci repülőgépekhez. Ezek a motorok jelentősen felülmúlják az AL–41F–1-et (a szovjet AL–31F módosítása), amelyeket az alap Szu–57-eseken 2020-as szolgálatba lépésük óta használnak.
A Szu–57M1 laposabb törzzsel és belső fegyverraktárakkal rendelkezik majd, ami tovább növeli a lopakodóképességét. Ezenkívül a vadászgép egy új radarállomást is kap, ami szintén csökkentheti a radarjel-aláírást. Korábban a Szu–57 volt az egyetlen orosz vadászgép, amelynek orrában aktív fázisvezérelt radarrendszer (AESA) volt. Az ilyen radarok új generációjára való áttérés a helyzetfelismerés jelentős növekedését ígéri.
Az továbbra sem világos, hogy csak a fő elülső radart cserélik-e ki, vagy a hajótestben található négy további kis radart is. A frissített törzs és az új érzékelők mellett a Szu–57 továbbfejlesztett avionikát is kapott, beleértve egy mesterséges intelligenciával működő asszisztenst, amely egyetlen gombnyomással felgyorsítja a rendszer inicializálását. Ez jelentősen lerövidíti a repülés előtti felkészülési időt.
A Szu–57M1 gyártásának kezdeti dátuma és a 2025-ös lehetséges hadrendbe állítása még nem került meghatározásra. Az AL–51F motor fejlesztésének késedelme volt a fő oka az új változat sorozatgyártása elhalasztásának, de ez lehetővé tette több új technológia integrálását a repülőgépbe.
Februárban megerősítették, hogy Algéria már leadott egy megrendelést a Szu–57-esre, és az első repülőgépet az év végére meg kellene kapnia. Egyelőre nem világos, hogy az alap Szu–57-est vagy a továbbfejlesztett Szu–57M1-est kapja-e meg. Az a lehetőség, hogy az ország flottája két különböző módosításból álljon, a logisztika és a karbantartás összetettsége miatt valószínűtlen. Azt a lehetőséget is vitatják, hogy a potenciális vásárlók elhalasztják a vásárlásokat, amíg a Szu–57M1 elérhetővé nem válik, különösen mivel az új motorok csökkentik az üzemeltetési költségeket és a karbantartási igényeket.
Az Szu–57-es fejlesztéseinek kidolgozásában Oroszország egyedülálló előnnyel rendelkezik az ötödik generációs vadászgépeket gyártó országok között: harci tapasztalattal rendelkezik ezen repülőgépek üzemeltetésében. A Szu–57-eseket légvédelmi elnyomásra, légiharcokra és szigorúan védett légtérben végrehajtott feladatokra használták az ukrán katonai műveleti színtéren.
A nagy külföldi megrendelések lehetősége, különösen Indiából, valamint az orosz védelmi minisztérium fokozott érdeklődése a továbbfejlesztett változat iránt komolyan hozzájárulhat a Szu–57-es gyártásának növekedéséhez – írta meg a Pravda.