
MH
2025. május 6. kedd. 13:59
Kanada jogi eljárást indított, hogy hivatalosan is teljes tulajdonjogot szerezzen egy orosz Antonov An–124 típusú óriás teherszállító repülőgép felett, amely több mint három éve vesztegel a torontói Pearson nemzetközi repülőtéren. A cél: az Ukrajnának való átadás – közölte Kanada külügyminisztériuma. Az Antonov An–124 a világ legnagyobb tömeggyártott teherszállító repülőgépe, mindössze 26 darab létezik belőle világszerte.
A több mint 300 millió dollárra becsült gép egy teljes futballpályányi hosszúságú, és akkora, mint egy hétemeletes épület. A Volga-Dnepr Airlines nevű orosz teherszállító magáncég tulajdonában áll. A repülőgép 2022 februárjában egy kínai szállítmányt – Covid–19-teszteket – szállított Kanadába, amikor Oroszország elindította teljes körű invázióját Ukrajna ellen. Három nappal később Kanada lezárta légterét az orosz légitársaságok előtt.
A gép éppen Torontóban tartózkodott, és már nem hagyhatta el az országot.
Kanada 2023 júniusában hivatalosan lefoglalta a repülőgépet. Justin Trudeau akkori miniszterelnök még abban az évben azt ígérte Volodimir Zelenszkij ukrán elnöknek, hogy a gépet Ukrajna kapja meg, „hogy Oroszország soha többé ne használhassa fel” – írja a The Moscow Times.
2025 márciusában a kanadai főügyész elindította a hivatalos elkobzási eljárást, a kérelem Ontario Legfelsőbb Bíróságán van folyamatban. Ha a bíróság helyt ad a keresetnek, Kanada hivatalosan is megszerzi a gép tulajdonjogát, és dönthet annak sorsáról – például átadhatja Ukrajnának katonai vagy logisztikai célokra. Az ügy azonban bonyolult jogi vitát váltott ki: a Volga-Dnepr Airlines több keresetet is benyújtott a kanadai bíróságokon a repülőgép elkobzása ellen. Az orosz külügyminisztérium élesen bírálta az intézkedést, „cinikus és szégyentelen lopásnak” nevezve azt.
A Volga-Dnepr-t az 1990-es években alapította Alekszej Isaikin, egy volt katonai közgazdász, aki az Antonov An–124 típusú gépek révén világvezetővé tette a céget a túlméretezett rakományok szállításában. Isaikint az ukrajnai háború kitörése után szankcionálta az Egyesült Államok, Kanada és az Egyesült Királyság is. A cég tulajdonjoga jelenleg vezetői körében oszlik meg, köztük Igor Akszenov, Valerij Gabriel, Szergej Gyacskov és Vildan Zinnurov között.
A repülőgép nem csupán egy rendkívüli logisztikai eszköz, hanem szimbólummá is vált: a globális szankciós politika és a háborús felelősségvállalás eszköze lett.
Amennyiben Kanada valóban átadja Ukrajnának, az üzenet értéke legalább akkora lesz, mint maga a gép.
A döntés emellett precedensértékű lehet más, szankcióval sújtott orosz vagyonok elkobzását illetően is. Kanada így nemcsak szolidaritást mutat Ukrajna felé, hanem aktívan részt vesz az orosz háborús gépezet gazdasági gyengítésében is.