Donald Trump hadat üzent az identitáspolitikának és a Pride mozgalomnak

Nem egyedül a Donald Trump által kivetett vámok okoznak konfliktust az Egyesült Államok és az Európai Unió között. A Trump-adminisztráció az európai nagykövetségein keresztül kiküldött hivatalos levélben szólított fel európai cégeket, hogy tiltsák be a DEI (Diversity, Equity, Inclusion) programjaikat, vagyis a sokszínűséget, esélyegyenlőséget és befogadást támogató kezdeményezéseket.

Levelet olyan cégek kaptak, amelyeknek van szerződésük amerikai állami szervekkel, és erre hivatkozva kérik tőlük, hogy ne tartsanak fenn olyan programokat, amelyek az amerikai diszkriminációellenes törvényekbe ütköznek.

A francia külkereskedelmi minisztérium reagált is az amerikai üzenetre, „beavatkozásnak” nevezte azt. „Elfogadhatatlan az amerikai beavatkozás a francia vállalatok DEI-politikájába, például az indokolatlan vámokkal való fenyegetés”közölte a francia kereskedelmi minisztérium.

Franciaország és Európa meg fogja védeni vállalkozásait, fogyasztóit, de értékeit is – jelentették ki. A pénzügyminisztérium egy magas rangú tisztviselője a Le Figarónak azt mondta, hogy bár a változások „az új amerikai kormány értékrendjét tükrözik, ezek az értékek nem a mieink”.

De hol is tart most az elmúlt évek egyik legnagyobb liberális őrülete?

Hivatalba lépése óta Trump több rendeletet is aláírt a DEI-kezdeményezések ellen, azt állítva, hogy az ilyen programok elősegítik a diszkriminációt. Bár jogilag nem kényszerítheti a magánvállalatokat arra, hogy elhagyják ezeket a programokat, a kormányzat nyomást gyakorolt a vállalkozókra, hogy igazodjanak a szövetségi politikához.

Számos amerikai vállalat döntött úgy az elmúlt időszakban, hogy felhagynak vagy jelentősen csökkentik Diversity, Equity, and Inclusion (DEI) programjaikat.

  • Google: 2025 februárjában bejelentették, hogy „átalakítják” DEI-programjaikat, reagálva „a változó politikai és üzleti környezetre”. A Google azt is bejelentette, hogy alkalmazásaiban többé nem jelöli az olyan ünnepségek kezdetét, mint a Pride-hónap és a fekete történelem hónapja.
  • Meta: A vállalat több olyan programot is megszüntetett, amelyek célja a sokszínű jelöltek felvételének növelése volt, beleértve a méltányossági és befogadási képzési programokat, miután Janelle Gale, a Meta személyzeti alelnöke szerint a „jogi és politikai környezet” az Egyesült Államokban „változik” a DEI-erőfeszítések körül.
  • McDonald’s: A McDonald’s bejelentette, hogy felhagy a konkrét sokszínűségi célokkal, megszünteti a vállalat demográfiai adatait mérő külső felmérésekben való részvételt, és átnevezi sokszínűségi csapatát „Global Inclusion Team”-re.
  • Disney: A Disney számos változtatást jelentett be, beleértve az alkalmazottak értékelésére használt „Sokszínűség és befogadás” teljesítménymérőjének átnevezését „Tehetségstratégiára”, amely inkább az üzleti eredményekre összpontosít. Hasonló lépéseket jelentett be a Warner Brothers és a Paramount is.
  • Goldman Sachs, BlackRock, Citigroup: A pénzügyi szektorban mindhárom vállalat visszafogta DEI-politikáját.
  • A Coca-Cola és a Pepsi szintén arra készült, hogy megfeleljen Trump végrehajtási rendeleteinek, mivel mindkét cég komoly állami rendeléseket kap.

Azonban nem minden cég adta fel teljesen a DEI-t; például a Costco és az Apple továbbra is fenntartja politikáját, a részvényesek többségének támogatásával.

A Pride lehet a következő a DEI után

A DEI-programok után már körvonalazódik, hogy melyik woke-őrület lesz a „Trump-tornádó” következő „áldozata”. Több nagynevű szponzor visszavonta pénzügyi támogatását az idei San Franciscó-i LMBTQ Pride rendezvény előtt – jelentette több amerikai médium is. Az elemzők szerint ez kapcsolatban áll Donald Trump DEI-vel kapcsolatos intézkedéseivel is.

A szervezők összesen 3,2 millió dollárt (1,2 milliárd forint) irányoztak elő az idei kétnapos, felvonulást is magában foglaló ünnepségre. A tervek szerint a vállalati szponzorok mintegy 2,3 millió dollárt fedeztek volna ebből az összegből – mondta Suzanne Ford, a San Francisco Pride ügyvezető igazgatója. Eddig összesen 300 000 dollárnyi támogatást veszítettek el – állította.

A Forbes szerint számos más pride-rendezvény, többek között a New York-i, a houstoni és a washingtoni is arról számolt be, hogy több vállalati szponzor visszalépett, vagy csökkentette a támogatását.

Már Magyarországon is érezhető

Arról, hogy lassan már Magyarországon sem kérnek a Pride-ból a multik, nemrég a Mandiner is beszámolt. 2023-ban és 2024-ben az IKEA még részt vett a felvonuláson, de korábban saját kampányt is indított az elfogadás jegyében. Idén pedig már leállítják az LMBTQ színeiben pompázó táskájuk gyártását. Továbbá azon dolgoznak, hogy megértsék, miként befolyásolja a törvény a közelgő Pride-felvonulást.

Persze nem meglepő a vállalatok ilyen pálfordulása, ha ismerjük a multik valódi arcát. Hiába gyártottak számtalan PR-anyagot az elmúlt években arról, hogy milyen fontos számukra a „társadalmi kötelezettségvállalás” és olyan „liberális értékek”, mint a „befogadás” és a „sokszínűség”.

Valódi céljuk nem változott soha, ami pedig az, hogy minél gyorsabban, minél nagyobb profitot termeljenek.

Magyar hírlap

Translate »
Amerikai elnökválasztás 2024
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.