
„2026. január 21-től tilos az Oroszországból származó nyersolajból harmadik országban előállított kőolajtermékek közvetlen vagy közvetett vásárlása, behozatala vagy átadása” – áll az EU hivatalos lapjában.
A korlátozások kijátszásának elkerülése érdekében az importőröknek kötelesek lesznek igazolni a kőolajtermék harmadik országban történő finomításához felhasznált nyersolaj származási országát.
„Az olyan harmadik országokból importált kőolajtermékeket, amelyek az előző naptári évben nettó nyersolaj-exportőrök voltak, úgy kell tekinteni, hogy azok saját nyersolajukból származnak, kivéve, ha az illetékes hatóságnak alapos oka van feltételezni, hogy azok orosz nyersolajból származnak” – áll az uniós határozatban.
A szankciók tiltották továbbá a technikai segítségnyújtás, a közvetítői szolgáltatások, a finanszírozás vagy a pénzügyi segítségnyújtás, valamint a tilalomhoz kapcsolódó biztosítás és viszontbiztosítás közvetlen vagy közvetett nyújtását.
Július 18-án az EU 18 csomagból álló szankciócsomagot fogadott el.
„Az EU tilalmat rendel el az orosz nyersolajból előállított és Kanadán, Norvégián, Svájcon, az Egyesült Királyságon és az Egyesült Államokon kívül bármely harmadik országból származó kőolajtermékek behozatalára, ezzel megakadályozva, hogy az orosz nyersolaj a kiskapun keresztül jusson be az EU piacára” – áll az EU Tanácsának közleményében.
Az EU korlátozásokat vezet be a Rosznyeft tulajdonában lévő indiai vállalatra is. Az orosz vállalat 49 százalékos részesedéssel rendelkezik a Nayara Energyben, az ország második legnagyobb finomítójának tulajdonosában. Az évi 20 millió tonnás Vadinar finomító az egyik legnagyobb európai dízel- és repülőgép-üzemanyag szállítója. Az Európába szállított kőolajtermékek főként orosz nyersolajból származnak, de ezt nem tiltották be az uniós szankciók, írta az EurAsia Daily.
Miután az EU betiltotta az orosz kőolaj behozatalát, kivéve a Drusba csővezetéken keresztül történő szállítást, a régió elvesztette fő dízelüzemanyag-beszállítóját. Helyét India vette át, amely az összes behozatal egyharmadára növelte az Oroszországból származó olajvásárlásait.
Ez lehetővé tette, hogy mindkét indiai finomító pénzt keressen, és üzemanyaggal lássa el Európát. Az EU-ba irányuló indiai gázolajszállítások évente mintegy 20 millió tonnát tesznek ki, és India az EU első számú beszállítójává vált, megelőzve az Egyesült Államokat.
„A piac attól tart, hogy a gázolajszállítások kiesnek Európában, mivel India eddig is nagy forrás volt” – mondta Janiv Shah, a Rystad Energy olajpiacokért felelős alelnöke.
„Az elmúlt években nem nyíltak finomítók Európában, folyamatosan bezárnak. Egy ilyen lépés csak még inkább importfüggővé teszi az európai piacot. Nem vagyok benne biztos, hogy szüksége van rá” – mondta az egyik nagy európai kereskedő képviselője az epcogr ukrán kiadványnak.
Szakértők és kereskedők felhívták a figyelmet arra, hogy Európa nagymértékben függ a keleti szállításoktól: „2024-ben a gázolaj több mint 40 százalékát ebből a régióból importálták az EU-ba és az Egyesült Királyságba, és ez a tendencia egyértelműen tovább fog alakulni még további ösztönzők nélkül is”.
Az Egyesült Államok a második legnagyobb beszállítója Európának (évente mintegy 15 millió tonna), de már majdnem kimerítette az export növelésére szolgáló kapacitását, jegyezte meg az enkorr: „Az amerikai finomítók már most is teljes kapacitással működnek, és három finomító bezárását tervezik, amelyeknek a finomítási kapacitása összesen napi 600 000 tonna hordó, ami csak csökkenteni fogja a potenciált”.